Dieta makrobiotyczna

„Wasze pożywienie będzie waszym pokarmem”.  Hipokrates

Dieta makrobiotyczna to dieta oparta na zdrowym odżywianiu, które gwarantuje równowagę w organizmie i jego dobrą kondycję.

Kryterium zdrowego pokarmu spełniają rośliny będące w stanie naturalnym, tzn. jak najmniej przetworzonym.

Za podstawę zdrowego żywienia uznaje się cztery grupy pokarmów:

  1. PEŁNE ZIARNA ZBÓŻ : kasze, chleb razowy ,mąka razowa, ziarno skiełkowane, płatki zbożowe, ryż brązowy, kukurydza
  2. ROŚLINY STRĄCZKOWE
  3. WARZYWA
  4. OWOCE

Pokarmy roślinne zawierają ogromne ilości mikroelementów, witamin, błonnika, enzymów i innych substancji czynnych biologicznie, co zapewnia ich doskonałe przyswajanie, oczyszczanie i regenerację organizmu.

Ziarno stanowi podstawowy pokarm człowieka ze względu na zawartość białka, złożonych węglowodanów, tłuszczów, witamin i substancji mineralnych.

Pożywienie bazujące na pełnym zbożu zapobiega chorobom serca, nadciśnieniu, cukrzycy, nadmiarowi cholesterolu, nowotworom, chorobom stawów, skóry.

W zdrowym żywieniu należy eliminować z diety żywność oczyszczoną taka jak: biały cukier, mąkę, biały ryż i sól.

Używać  mąki razowej, niełuskanego ryżu i szarej soli. Unikać spożywania: dżemów, ciast, czekolad, cukierków. Zastępować je należy owocami surowymi lub suszonymi ( rodzynki, morele, jabłka, gruszki, śliwki) czy nasionami ( dyni, słonecznika, orzechów).

Oleje rafinowane trzeba zastępować olejami tłoczonymi na zimno, gotowane mleko zastępować kefirem, jogurtem czy zsiadłym mlekiem.

Żywność przetworzoną przez smażenie, wędzenie, długie gotowanie, rafinowanie, pasteryzację, sztuczne barwienie należy eliminować.

Produkty zawierające nadmierne ilości tłuszczów i białka lub ubogie w błonnik i złożone węglowodany (mięso, nabiał) mogą być chorobotwórcze i nie są niezbędne w zdrowym żywieniu.

Szczególnie należy dążyć do eliminacji mięsa zwierzęcego i jego przetworów, Ryby i nabiał spożywać w ograniczonej ilości.

W zdrowym żywieniu należy uwzględniać właściwe łączenie pokarmów. Szczególnie korzystne połączenia stanowią zboża z: warzywami, strączkowymi lub grzybami oraz warzywa z: nabiałem, tłuszczem, rybą, zbożem. Nie należy łączyć nabiału czy mięsa z produktami zbożowymi, ziemniakami ani tłuszcze.

Zdrowe żywienie to żywienie biodynamiczne, które podtrzymuje dynamikę wszystkich procesów biologicznych, daje ciału to, czego mu potrzeba dla prawidłowego funkcjonowania i zachowania zdrowia.

Tekst zaczerpnięty z prac dr Ewy Dąbrowskiej „ Ciało i ducha ratować żywieniem” oraz „Przywracać zdrowie żywieniem”.


  • Zrób prezent najbliższym
  • Zobacz prognozę pogody na najbliższe dni
  • Kołobrzeg to miasto o wieloletniej tradycji uzdrowiskowej
  • Najbliższe wydarzenia kulturalne w Kołobrzegu
Doris Spa - 78-100 Kołobrzeg, ul. Jana Kasprowicza 22 - tel. +48 94 35 233 72 - www.dorisspa.pl